Linux Elementary OS hakkında düşüncelerim ve tecrübelerim


Elementary OS açık kaynak kodlu, Ubuntu tabanlı Linux dağıtımı. Masaüstü ortamı olarak Pantheon'u kullanan Elementary, ilk başlarda Ubuntu dağıtımına özel temalar ve uygulamalar sağlayan bir proje iken, bir süre sonra kendi işletim sistemlerini dağıtmaya başlamıştır. - Wikipedia

Benim düşüncelerim ve tecrübelerim:
Elementary OS birçok dağıtımdan daha modern, sade ve minimalist bir düzen sağladığı için bu dağıtım arayüzünü çok seviyorum.

Bu dağıtımda masaüstü gibi bir kullanma alanınızda yok.
İlk başlarda cidden zor gelebilir - özellikle Windows'dan geçtiyseniz benim gibi- ancak ilerleyen zamanlarda alışırsın.

Aslında masaüstünün kullanılmaması ve bunun nedeni beni cidden etkiledi ve nedeni de gayet haklı ve başarılı. "Neden masaüstü yok?" sorusuna karşılık "Neden olmasın?". Şimdi sana saçma gelmiş olabilir ancak Elementary'de masaüstü olmayışı seni ister istemez düzene sokacaktır.
Çünkü indirdiğin dosyadan tut müziklere kadar her şeyi belli bir yere koymalısın. Eğer Ana Dizin de rastgele bir yere koyarsan, uzun bir süre sonra bir daha bulman baya bir zorlaşabilir.

Elementary Masaüstü görünümü
 Elementary Dosyalar Uygulaması - Ana Dizin görünümü


Rıhtım

Rıhtım Elementary'de uygulamalara en hızlı ulaşabileceğin, kısayollarınızı koyabileceğin tek yer desem yeridir herhalde.

Kullanımı gayet zevkli, göze hitap eden ama biraz MacOS'a andıran bu tasarım çok hoşuma gitti.
Elementary'de uygulamaları küçült tuşu bulunmaz. Ya bir eklenti kurmanız gerekir ya da rıhtım da ekran olan pencerenin ikonuna tıklayarak küçültmeniz. Seçim size kalmış.

Terminal
İşte gördüğün üzere Terminal'imiz.
Linux tabanlı bir işletim sistemi olduğu için sistemimiz haliyle bir terminalimizde bulunmakta.
Daha önce Linux kullanmadıysan başta baya zorluk çekeceksin.
Ben bu zorlukları internetten yardım alarak büyük oranda geçmiştim.

Linux Elementary kurulduktan sonra yapılması gerekenler diye bir yazıda görmüştüm baya yardımcı oldu. Sende bakmak istersen bağlantı adresi
Yazı sahibine çok teşekkür ederim buradan.

Böyle bir yazıyı yeni sürüm için bizzat ben yazacağım
yakında bu yazıda ki eski bir sürüm olduğu için yanlış
şeyler yaptırıyor bazı şeyleri.

Ancak terminalle işimiz burada bitmiyor.
Daha kendi istediğimiz paketleri kuracağız.
Bunun içinde internette baya bir araştırma yapmıştım.
Linux Elementary OS debian, dpkg yani .deb dosyalarını kullanıyor kurulum için.
(Destekli farklı paketlerinde kurulma imkanı vardır.)

deb dosyasını indirdikten sonra:

örnek: sudo apt-get update

yaparak paketleri güncelleyin ve

örnek: sudo apt-get install uygulamaismi

yaparak kurabilir veya indirdiğin dosyayı direkt

örnek: sudo dpkg -i /user/dosyakonumu/falan/dosya.deb 

yaparak da deb dosyalarını kurabilirsin.

Ama
bir yöntem daha var, snap.
https://snapcraft.io/store

İlk olarak
$ sudo apt update
$ sudo apt install snapd
bunları sırayla terminalden geçiriyoruz ve snap'i kuruyoruz.
Sonra Snapcraft'dan bir uygulama kurmak için
Snapcraft sitesinde bir uygulamanın "download" kısmına gelip
"Install using the command line"
kısmındaki şuna benzer kodu,

örnek:


$ sudo snap install chromium
yazarak programlarımızı kurabiliriz.

Burada fazla detaya girmek istemiyorum.
Daha fazla komut için araştırman gerek.

Uygulamalar Çekmecesi ve Üst Panel


Uygulamalar çekmecesi ilk başta benim hoşuma gitmeyen tek yer diyebilirim ancak zamanla ona da alıştım ve hoşuma gitti.
Abc sırasıyla ya da kategorilenmiş şekilde uygulamalarınıza erişebileceğiniz bir yer.

Üst Panel'e gelecek olursak direkt olarak en çok hoşuma giden yerlerden biri Elementary OS'da.
Çok sade ve modern bir tasarım olduğunu düşüyorum.

Uygulama Merkezi
Elementary'nin Uygulama Merkezi Linux tabanlı bir işletim sistemi dağıtımı olduğundan dolayı Windows'da ki gibi kapsamlı değil ancak işinizi kesinlikle görebilecek bir çok program bulunmakta.
(Düzenleme, sistemi 5.1 Hera sürümüyle başka bir diske kurdum
o sistemde 5.0 Juno'da ki uygulamaların çoğunu bulamıyorsunuz)

Uygulama Merkezi'nin en sevdiğim yanıysa hiçbir şey paralı değildir.
Ücretli bir uygulama görürseniz
şunu yapmanız yeterli olacaktır. Tabii bir ödemede bulunmak istiyorsanız o size kalmış.

Tweaks 
(eklenti)
Tweaks Elementary'de arayüzünü biraz değiştirmenizi sağlayabilecek bir eklenti.
Benim arayüzümün "Karanlık" modun da olmasını sağlayan da bu eklenti.
Normalde Elementary BEYAZ bir arayüzle gelir ve bu değiştirilemez.
Ancak Tweaks kurduktan sonra bir iki tıkınıza bakıyor bu değiştirilemez arayüz görünümleri.


Elementary indirmek isterseniz
bu siteye girin, "İstediğiniz Kadar Ödeyin" kısmının, "Miktarı Belirleyin" kısmına "0" yazıp indirmeye başlayabilirsiniz.

Son sistem güncellemeleriyle bu yazı güncellenir.
En son ki güncelleme.

Elementary 5.1 Hera

Yazım şimdilik bu kadar. Daha sonra eklentiler yapıp, güncelleyebilirim.
Okuduğun için teşekkürler.

0 yorum:

Yorum Gönder